W wielu restauracjach sprzątanie kuchni oraz sali należy do obowiązków personelu. Praktyka pokazuje jednak, że personel nie zawsze znajduje czas lub chęci na gruntowne sprzątanie kuchni, a sprzątanie w restauracji sprowadza się do przetarcia stolików i pomazania wodą podłogi. O ile pójście na skróty od czas do czasu nikomu nie zaszkodzi, o tyle ciągłe zaniedbywanie higieny w zakładzie może stanowić poważny problem, kiedy do naszych drzwi zapuka inspekcja sanitarna.
W przypadku planowanej kontroli mamy od 3 do 7 dni na przygotowanie się do wizyty inspektora – w takim czasie od powiadomienia odbywa się kontrola Sanepidu. Siedem dni to dużo i mało. Wszystko zależy od stanu, w jakim w chwili otrzymania powiadomienia o zbliżającej się inspekcji jest nasz zakład.
Sprzątanie przed inspekcją Sanepidu – działanie interwencyjne
Firmy oferujące profesjonalne sprzątanie kuchni najczęściej wiedzą, jak szybko i efektywnie przygotować kuchnię do inspekcji. Z ich pomocy możemy skorzystać jednorazowo – przed planowaną kontrolą lub cyklicznie. Na początek skupmy się jednak na przygotowaniu do kontroli. Jeśli wybierzemy dobrą firmę sprzątającą możemy liczyć na:
- profesjonalne sprzątanie kuchni,
- sprzątanie pomieszczeń sanitarnych,
- sprzątanie sali,
- sprzątanie toalet dla gości,
- przygotowanie i montaż niezbędnych instrukcji – np. instrukcji mycia rąk przy stanowisku do tego przeznaczonym.
Warto przy tym pamiętać, że o ile pracownicy firmy sprzątającej mogą gruntownie wyczyścić lodówki i zamrażarki, a także półki na zapasy, o tyle o weryfikację przydatności półproduktów do spożycia powinien zadbać sam restaurator. Straty wynikające z psucia się zapasów oraz ewentualne ryzyko tego, że inspekcja sanitarna natknie się na przeterminowane zapasy na półkach może ograniczyć wdrożenie metody FIFO (ang. First In, First Out).
Sprzątanie w restauracji – usługa cykliczna
W dłuższej perspektywie czasu znacznie bardziej opłacalne okazuje się nawiązanie stałej współpracy z firmą sprzątającą, która zgodnie z odgórnie ustalonym harmonogramem będzie czyścić poszczególne pomieszczenia i urządzenia. Oczywiście nawiązanie współpracy z firmą sprzątającą nie oznacza całkowitego zwolnienia personelu z obowiązku dbania o czystość w zakładzie. Pracownicy są bowiem zobowiązani do przestrzegania zasad zawartych GHP/GMP i odnotowywania tego stosownych kartach zapisów oraz formularzach, które także podlegają weryfikacji inspekcji sanitarnej.
W czym może pomóc firma zewnętrzna?
Codzienne sprzątanie kuchni to ciężka i mozolna praca, na którą nie zawsze jest czas. Decydując się na współpracę z dobrą firmą sprzątającą odciążasz swój personel – np. z comiesięcznego mycia okien lub czyszczenia kratek wentylacyjnych – który w zamian odwdzięcza się większą starannością podczas codziennych prac porządkowych. Warto również poprosić pracowników firmy sprzątającej o krótki instruktarz dla personelu kuchennego, dzięki któremu będzie on mógł jeszcze szybciej i efektywniej radzić sobie z codziennym sprzątaniem. Czasami zdumiewającą poprawę przynosi coś tak prostego, jak zmiana środka czyszczącego.